Kommunalvalget den 18. november 2025
Uligheden i Danmark er historisk høj. En lille rig elite er stukket fuldstændig af fra alle os andre, og grådige virksomheder skovler kæmpestore milliardoverskud ned i foret ofte uden at betale skat af dem.
De rige betaler for at springe over i køen i sundhedsvæsnet og for at gå på pension tidligere end alle andre. Og så bliver de ovenikøbet belønnet af regeringen med kæmpestore skattelettelser og særbehandling.
Samtidig skærer regeringen i hjælpen til vores børn, ældre og mennesker med handicap. Og de, der har mindst i vores samfund, folkepensionister, førtidspensionister, studerende, syge og arbejdsløse, kæmper med at få enderne til at mødes.
Det er både uretfærdigt og utroligt udansk. Men det er muligt at vælge en anden vej. Enhedslisten bekæmper uligheden globalt, nationalt og lokalt.
Tryg velfærd for alle
Flere og flere velfærdsopgaver flyttes over i det private, så det nu er størrelsen på din pengepung, der afgør, om du har råd til helt basale ydelser. Råd til at springe over i køen til hospitalet, råd til at sende dit barn på privatskole eller råd til en værdig alderdom, hvor du både kan komme i bad og få støvsuget.
Der skal flere hænder i daginstitutionerne, flere ressourcer i uddannelsessystemet og bedre hjælp til mennesker med handicap og udsatte borgere. Og så skal vi sikre bedre løn- og arbejdsforhold for alle dem, der arbejder i vores velfærdssamfund.
Det er de ansatte i kommunen, som får vuggestuer, børnehaver, skoler, ældrepleje, plejecentre, administration, forvaltning og kommunens bygninger til at fungere. Uden de ansatte ingen velfærd.
Retfærdig klimahandling NU!
Den rigeste ene procent af verdens befolkning udleder mere end dobbelt så meget CO₂ som hele den fattigste halvdel af jordens befolkning. Direktøren, der betaler topskat i Danmark, forurener mere end 10 gange så meget som en social- og sundhedshjælper.
Alligevel er det verdens fattigste, der rammes absolut hårdest af klimaforandringerne, mens regningen for den grønne omstilling herhjemme sendes til alle de danskere, der har mindst. Det må og skal vi ikke acceptere!
Vi kan nemlig godt bekæmpe klimaforandringerne på en socialt retfærdig måde – det er kun et spørgsmål om politisk mod. Og det mod har Enhedslisten – både i EU, Folketinget, Regionsrådet og i Byrådet.
Enhedslisten i byrådet
I Slagelse byråd arbejder Enhedslisten for at forbedre velfærden og skabe en retfærdig klimapolitik.
Vi arbejder for at skabe tryghed for alle, et værdigt ældreliv, fri og lige adgang til sundhed, bedre og billigere daginstitutioner, folkeskoler med fokus på læring og trivsel for alle. Bedre hjælp til mennesker med handicap og til udsatte borgere.
Et særligt område for vores politik er klimahandling. Siden Enhedslisten kom i byrådet, har vi opnået resultater som for eksempel etablering af solcelleanlæg på kommunale bygninger. Det skete endda på et tidspunkt, hvor den grønne omstilling af samfundet ikke helt var kommet på dagsordenen i byrådet. Nu er opgaven at sætte mere skub i en grønne omstilling, som også skal være retfærdig.
Den lokale grønne trepart skal føre til en mærkbar forbedring af havmiljø, vandløb og fjorde. I omlægningen af landbrug og arealanvendelse må kommunen proaktivt beskytte vandmiljø og drikkevand og mindske udledning af kemikalier og kvælstof.
På socialområdet har flere borgere fået tilkendt førtidspension efter at have ventet alt for mange år på at få afklaret deres sag i Jobcentret. Og ved fornuftig dialog med kommunens medarbejdere er der også sket forbedringer i den administrative behandling af borgere, som fortsat har deres sag i systemet.
På beskæftigelsesområdet lykkedes det at skaffe flertal for, at der er etableret småjobs til unge arbejdsløse, som får arbejde på normale løn- og arbejdsvilkår i stedet for den kontanthjælp/uddannelseshjælp, som de ellers skulle have haft.
Småjobs er et godt udgangspunkt for flere timer, for andet arbejde og for at finde vej til uddannelse. Derudover giver det mere arbejdsglæde for de ansatte i Jobcentret.
Resultaterne med førtidspension og småjobs blev opnået i 2019 ved et bredt samarbejde med partier, som dækkede hele det politiske spektrum. Det gør vi gerne igen, for det er til fordel for borgerne og for kommunen.
Vi arbejder for en mere demokratisk kommune. Ved næsten hvert byrådsmøde stiller Enhedslisten et eller to beslutningsforslag, som i løbet af byrådsperioden dækker en bred vifte af sociale, klima- og miljømæssige, kulturelle og andre lokale spørgsmål.
Vi arbejder for et mere demokratisk byråd, som respekterer de nedsatte råd, som skal rådgive byrådet, som for eksempel Handicaprådet og Ældrerådet. Denne respekt er en forudsætning for, at borgerne bliver inddraget i den demokratiske proces, der skal være i lokalsamfundet. Hvis denne respekt ikke er til stede, får man ikke borgerne til at arbejde med.
Alt for mange sager når slet ikke frem til behandling i byrådssalen, men besluttes i udvalg med 5-7 af byrådets 31 medlemmer. Det foregår ved lukkede møder og med meget lidt oplysende referater. Det betyder, at øvrige byrådsmedlemmer, de 80.000 borgere og pressen er holdt udenfor.
Som et led i at demokratisere byrådets arbejde har Enhedslisten foreslået at beskære vederlaget til byrådsmedlemmerne for medlemskab af diverse udvalg.
Derigennem kan der formentlig komme større interesse for, at sagerne skal afgøres i byrådssalen, så alle kan følge med. Desuden kan kommunen spare godt tre millioner kroner, som kan bruges på noget fornuftigt.
Enhedslistens byrådsmedlem betaler en særlig partiskat af sit vederlag. Det er en tredjedel af beløbet før skat. Det blev i 2024 til 49.111 kroner og 24 øre. Vi har besluttet at donere dette beløb til almennyttige formål med vægt på sociale og kulturelle aktiviteter:
Keramikfestivalen i Skælskør, som gennem ti år har skabt en kulturel begivenhed med stor folkelig interesse og faglig interesse, også uden for byskiltet, arrangeret af det lokale Kunstnerlav KIT.
Biograferne Korsør Bio og Kosmorama i Skælskør, som begge drives af frivillige, og som giver os mulighed for at gå i biografen og se film i de to byer.
Den sociale organisation Bydelsmødre Slagelse, som hjælper kvinder med vidt forskellig baggrund at finde sig til rette i samfundet.
Dansk Forsorgshistorisk Museum i Slagelse, som også drives af frivillige, og som giver os historien om et af de mørkeste kapitler i dansk socialhistorie, nemlig hvordan mennesker blev behandlet under Åndssvageforsorgen, på Andersvænge i Slagelse og på Kvindeanstalten på Sprogø. Museet formidler dermed også et af de største socialpolitiske fremskridt i Danmarkshistorien, overgangen fra umenneskelig behandling til moderne socialpædagogik.
Tryg velfærd for alle
Et værdigt ældreliv
Den 1. juli 2025 trådte en ny ældrelov i kraft. Enhedslisten stemte imod loven i Folketinget, da loven indebærer en privatisering, hvilket med stor sandsynlighed vil føre til endnu større ulighed på ældreområdet.
Enhedslisten vil i det kommende byråd fortsat arbejde for, at der ikke sker yderligere forringelser på ældreområdet. Og vi vil særligt arbejde for, at uligheden ikke stiger blandt vore ældre borgere.
Siden 2022 er ældreområdet blevet udsat for besparelser, som blandt andet har ført til lukning af plejecentre, helt som i Slots Bjergby og på Smedegade i Slagelse eller delvist ved at lukke en afdeling på Lützensvej i Korsør.
Aktivitetscentrene blev også skåret ned i antal. Det er gået ud de ældre, som har været brugere af et aktivitetscenter i Slagelse og et i Dalmose. Nu er der kun kommunale aktivitetscentre tilbage i de tre købstæder.
Besparelserne i hjemmeplejen er blandt andet gået ud over rengøringshjælpen til borgerne. Det gør det vanskeligere at få hverdagen til at fungere og gør det det mere usikkert, hvor længe folk magter at bo i egen bolig.
Der er sket en centralisering af pladserne til demente borgere, som har ramt området nord for Slagelse og Skælskørområdet. Det skaber unødige vanskeligheder for de pårørende.
Det bliver en kæmpe opgave at vende udviklingen på ældreområdet, men vi vil begynde med at forbedre rengøringshjælpen i hjemmeplejen og genindføre den selvvalgte aktivitet for beboerne på plejehjemmene.
Det bliver også en kæmpe opgave at føre hensigterne med den nye ældrelov ud i livet. Loven lægger op til ”ældrepleje, der med udgangspunkt i den enkelte persons aktuelle livssituation og behov understøtter en alderdom, som er præget af mest mulig livsglæde, selvhjulpenhed og tid til omsorg og nærvær.”
Det centrale begreb i loven er begrebet helhedspleje, som kommer til at omfatte personlig pleje, hjælp til praktiske opgaver og genoptræning, der ikke behandles i tilknytning til en indlæggelse på sygehus.
Et af de springende punkter er netop genoptræning efter sygdom, navnlig efter hospitalsindlæggelse. Det kræver et særligt fokus både at vurdere behovet for helhedspleje på tværs af region og kommune, og at sikre kvalificeret arbejdskraft og de nødvendige faciliteter.
Kommunen har med sine 570 kvadratkilometer og to øer i Storebælt problemer med transport af patienter fra eget hjem og til genoptræning og med transport af medarbejdere til borgere i eget hjem. De 570 kvadratkilometer bliver ikke mindre af, at den kommende storregion skal overtage flere opgaver.
Det er blot ét område, som Enhedslisten vil have fokus på, når den nye ældrelov føres ud i livet. Byrådet bør reagere, hvis/når det viser sig, at pengene fra staten ikke slår til. Byrådet skal også reagere, hvis det ikke fører til et kvalitetsløft, når regionen overtager nogle af de opgaver, som hidtil har været kommunens.
For at få vendt udviklingen på ældreområdet kan det kommende byråd passende sørge for at komme på bedre talefod med Ældrerådet. Ældreråd eller seniorråd er en lovbefalet demokratisk forsamling, som skal rådgive i ældrepolitiske spørgsmål og formidle synspunkter mellem borgere og byråd. Derfor er det ærgerligt og helt uforståeligt, at et flertal i byrådet i sommeren 2025 foretog besparelser på Ældrerådets aktiviteter. Særligt i en situation med besparelser og ny ældrelov, der skal føres ud i livet.
Sundhed
Enhedslisten har som mål, at der er fri og lige adgang til sundhedsvæsenet. Det skal gælde både på regionens sygehuse og i kommunen. Her er der en sammenhæng mellem ældrepolitik og sundhedspolitik.
Sundhedsvæsenet er belastet af overbetaling af privathospitaler og af private sundhedsforsikringer, som kun er for folk på arbejdsmarkedet.
Der er problemer med at skaffe læger til alle dele af kommunen. Visse steder er adgangen til en praktiserende læge reduceret til adgang til lægehuse, hvor patienterne møder mange forskellige læger. Det skal der rettes op på.
Et flertal i Folketinget – uden Enhedslisten – vedtog i december 2024 en sundhedsreform, som ifølge partierne vil træde i kraft fra 1. januar 2027. Den skal ”skabe et stærkt og balanceret sundhedsvæsen, der er tættere på borgerne.”
Første etape i sundhedsreformen får vi at mærke ved regionsvalget den 18. november 2025. Region Sjælland lægges sammen med Region Hovedstaden og bliver til Region Østdanmark med kun 45 regionsrådsmedlemmer mod de nuværende 82 medlemmer i alt.
Derefter etableres der i Danmark 17 sundhedsråd, heraf et for otte midt- og vestsjællandske kommuner med over 400.000 indbyggere, heriblandt Slagelse, og med kun 21 medlemmer af sundhedsrådet, som blandt andet skal fordele opgaver og penge mellem Region Østdanmark og kommunerne. Demokratiet kommer således ikke tættere på borgerne, tværtimod.
Enhedslistens politik for Region Østdanmark er lighed i sundhed, en værdig psykiatri, grøn omstilling af hospitalerne, ordentlige arbejdsforhold for de ansatte og involvering af borgerne i regionen. Hvad det sidste angår, ved vi godt, at det bliver en kæmpe opgave. Den sammenlagte region vil få mere end 2,7 millioner borgere, men der er ingen vej uden om inddragelse.
Enhedslisten ser det som sin opgave at afbøde nogle af de værste konsekvenser af denne centralisering. Vi vil arbejde for, at ”det stærke og balancerede sundhedsvæsen” også kommer til at virke i Slagelse kommune.
Bedre og billigere daginstitutioner
Børn har brug for tryghed, trivsel, omsorg og udvikling. Det gælder når børnene er i vuggestue, børnehave, dagpleje, skole, skolefritidsordning og i tilbud i deres fritid. Alle disse områder er kommunale opgaver.
Det helt centrale er kvalitet. Det er positivt, at kommunen har kort frist, når det gælder pasningsgaranti til børnene i dagtilbud. Det er en kvalitet i sig selv.
Når dit barn så kommer ind gennem døren til sin daginstitution eller dagplejen, så skal der også gerne være kvalitet.
I daginstitutionerne har det taget lang tid at få indført minimumsnormeringer med en voksen til 3 børn i vuggestuer og en voksen til seks børn i børnehaver.
Enhedslisten støttede pædagogernes og forældrenes kamp for minimumsnormeringer og fremsatte forslaget i Folketinget for snart 15 år siden, men først i 2021 lykkedes det at skaffe flertal for det, så det kunne blive til virkelighed i dag.
I maj 2019 stillede Enhedslisten forslag i byrådet om, at der skulle ansættes en pædagog i daginstitutionerne hver måned fra 1. september 2019. Det ville have betydet 72 ekstra ansatte i september 2025. Det blev vedtaget, men også syltet.
I oktober 2019 fik Enhedslisten med i budgetaftalen for 2020, at der skulle afsættes 2 millioner kroner stigende til 8 millioner kroner i 2023 til ansættelse af mere pædagogisk personale. Det var ment som supplement til penge fra staten for at opfylde minimumsnormeringerne, som der var stor diskussion om dengang.
Det har knebet med at få realiseret minimumsnormeringerne på institutionsniveau, så det er et mål her og nu.
Et minimum er desværre ikke nok til at sikre høj kvalitet. Derfor skal der satses på bedre trivsel for børnene og på bedre arbejdsmiljø for det pædagogiske personale. En højere kvalitet sikres også ved, at så mange som muligt blandt de ansatte er uddannede.
I 2022 vedtog et flertal i byrådet desværre at nedlægge de sidste fritidshjem i kommunen og omdanne dem til skolefritidsordninger. For at harmonisere området hed det sig. Denne harmonisering eller rettere ensretning gik den gale vej. I stedet bør der arbejdes på, at der atter kommer fritidshjem, så børnene kan opleve større variation i hverdagen.
I forbindelse med den kortere skoledag blev åbningstiden i skolefritidsordningerne udvidet. Der var risiko for yderligere forældrebetaling, men heldigvis enedes byrådet om at holde betalingen i ro. Enhedslisten arbejder for gradvis nedsættelse af forældrebetalingen.
I sensommeren 2025 besluttede regeringen sig for at give penge via finansloven, så der kan komme lidt bedre normering, cirka 20 ekstra ansatte, og lidt lavere forældrebetaling. Det er en kærkommen forbedring, som kommer få måneder efter regeringens afvisning af kommunernes ønsker om flere penge til området.
Folkeskolen
Vend udviklingen fra tilbagegang til fremgang. Siden sammenlægningen af kommunerne har skiftende flertal i byrådet nedlagt syv skoler, to i 2012 og fem i 2023. Det har påvirket børnene i et boligkvarter i Slagelse, hele Skælskør by, tre landsbyer og et landområde.
Det gav særlige vanskeligheder med sammenlægning af skolerne i Skælskør og omegn. Eggeslevmagle Skole i Skælskør gik pludselig fra at være en skole med et af landets bedste resultater ved elevernes afgangsprøver efter 9. klasse til at være Solskinsskolen med mindre gode resultater, personaleflugt og dårligt arbejdsmiljø. Det kræver tid og gode tiltag at rette op på det.
Kan man gøre skaden ved skolelukningerne god igen? I nogle tilfælde er skaden uoprettelig. I andre tilfælde har aktive forældre selv taget affære og oprettet friskoler som plaster på såret som for eksempel i Flakkebjerg og tidligere i landområdet omkring Vestermose Skole.
I nogle tilfælde er det muligt at genoprette skaden. For at få et sammenhængende skolevæsen for hele kommunen er målet, at der skal der være folkeskoler i alle bydele i de tre købstæder: Slagelse, Korsør og Skælskør – og i større landsbyer og i sammenhængende landområder, enten som skoler med indskoling fra børnehaveklasse til 3.klasse, med indskoling og mellemtrin fra 4.-6.klasse eller som en skole med alle klassetrin.
Umiddelbart er det i to tilfælde en overkommelig opgave at gøre skaden god igen. Skælskør Skole kan genåbnes i de eksisterende bygninger som skole med elever fra børnehaveklasse til 6. klasse. Boeslunde Skole kan etableres i nye bygninger som skole igen med elever fra børnehaveklasse til 3. klasse.
Skolepolitikken skal bygge på værdsættelse af lærernes og pædagogernes indsats. Slagelse kommune er en af de få kommuner i landet, hvor der ikke er en arbejdstidsaftale for det pædagogiske personale. Det er et godt sted at begynde, hvis man vil værdsætte de ansattes indsats.
Tildeling af penge til skolerne skal være til klasser. Det vil give større arbejdsro. I de enkelte skoledistrikter skal der etableres flest mulige valgfag i overbygningsklasserne.
Omsorg for elever med særlige behov. Byrådets flertal har uheldigvis taget penge fra specialundervisningen uden at have forbedret vilkårene for almenundervisningen. Det skal der rettes op på.
Bedre brobygning mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, det gælder både de gymnasiale og erhvervsuddannelserne.
De unge, som ikke er i gang med en ungdomsuddannelse, skal have ret til at blive optaget på Den Forberedende Grunduddannelse (FGU), som for mange kan være vejen til en ungdomsuddannelse eller til et job.
En mere social kommune
Slagelse kommune er ikke en af landets rigeste, tværtimod. Alligevel er uligheden slående. Uligheden er endda vokset. Det er af byrådets flertal forstærket ved en boligpolitik, hvor man ensidigt har satset på flere parcelhuse primært i Slagelse by, mens der nedrives i hundredvis af lejeboliger i den nordlige ende af Slagelse og Korsør.
Manglen på lejeboliger giver alvorlige problemer for alt for mange borgere og for lange ventelister hos boligselskaberne. Derfor skal der arbejdes energisk for mere alment boligbyggeri og mere jævnt fordelt i kommunen.
Enhedslistens politik har hjulpet flere mennesker fra kontanthjælp til førtidspension. Det giver en mere tryg tilværelse for det enkelte menneske og en lidt bedre økonomi. Derigennem mindskes uligheden i samfundet.
I modsat retning trækker ændringerne af kontanthjælpssystemet, som et flertal i Folketinget uden om Enhedslisten har gennemført fra 1. juli 2025. Her rammes et par hundrede syge og fattige mennesker af nedsat indkomst, som gør at en del af dem har svært ved at betale deres husleje.
Her har vi foreslået, at der gøres en ekstraordinær lokal indsats for at afbøde de værste følger ved at etablere småjobs eller fleksjobs. Det kan ikke være meningen i 2025, at folk skal havne i absolut fattigdom, på herberg eller i hjemløshed. Der skal også være lettere adgang til enkeltydelser.
Kommunen har efter en lang proces fået etableret billige og såkaldt ”skæve” boliger til folk, som har lav indkomst, eller som ikke føler sig hjemme i traditionelle boligområder. Det må ikke stoppe. Dette initiativ skal genoptages og fremskyndes.
Borgere med handicap oplever, at det er blevet sværere at få den hjælp, der er behov for. Det kan være til hjælpemidler, i udredningsforløb, til konkrete indsatser eller simpelthen til at finde rundt i det kommunale system. Her er der behov for koordinerende sagsbehandlere.
Enhedslisten arbejder for, at mennesker med handicap kompenseres i deres i hverdagen og dermed får en bedre livskvalitet. Målet er, at de skal tænke så lidt som muligt på deres handicap, være uafhængige af andre og være selvhjulpne, men på den anden side få den ønskede personlige hjælp, så de kan leve som andre.
Mennesker med handicap skal have samme mulighed som alle andre for at deltage i sociale aktiviteter og kulturtilbud. Der skal i kommunens fysiske planlægning altid tages udgangspunkt i, at alle borgere skal kunne bruge lokaliteten.
Ledsageordninger skal stå til rådighed for alle, der har brug for det i tilstrækkeligt omfang. Det giver tryghed og muligheder. Bostøtte og hjælp til ophold i egen bolig skal medvirke til at gøre mennesker så selvhjulpne som muligt.
Når gennemsnitsalderen blandt beboerne bliver højere og højere, er det på tide at tænke på at etablere plejehjem for yngre førtidspensionister eksempelvis tæt på centrum i Slagelse by, så beboerne er tæt på byens aktiviteter.
Misbrugsområdet har brug for ekstra opmærksomhed for at give bedre livskvalitet. Arbejdet kan forbedres ved udvidede åbningstider og øget tilgængelighed i behandlingstilbuddene, også med geografisk spredning i kommunen.
Øget fokus på inddragelse af borgerens ønsker og behov i tilrettelæggelse af behandling, inklusive et effektivt efterværn
Forbedret efterværn og rehabilitering til mennesker med langvarigt misbrug bag sig.
Øget fokus på behandling af børn, unge og voksne børn fra misbrugsfamilier med henblik på at afhjælpe skadevirkninger og forebygge misbrug og psykiske sygdomme hos børn, også voksne børn af misbrugere.
Bedre koordinering af indsatsen inden for handicap- og psykiatriområdet med flere opsøgende medarbejdere med henblik på opsporing af misbrug samt formidling af hjælp til afvænning.
Klima, miljø og biodiversitet – kræver handling nu!
Klimakrisen påvirker vores dagligdag med stigende vandstand i verdenshavene, voldsomme og uforudsigelige vejrfænomener, men også og ikke mindst accelererer klimakrisen ændringerne i biodiversiteten.
Store ord løser ikke klimakrisen. Utallige regeringskonferencer har efterladt de gode initiativer midt i vadestedet. DK2020 samarbejdet – et klimasamarbejde mellem alle landet kommuner – har vist, at de reelle løsninger på krisen skal komme nedefra, og her er vores fælles kommune det oplagte forum for handling.
Slagelse kommune er desværre ikke ambitiøs nok! Analyser af samtlige kommuners klimaplaner viser, at kommunerne kan reducere deres CO₂–udslip med 76% i 2030. Slagelse kommunes plan indebærer kun miljøtiltag, der reducerer CO₂-udledningen med 64% i 2030. Det er for lidt i forhold til Klimalovens krav om 70% i 2030.
Klimaloven skal ændres med mere ambitiøse mål, fordi klimaforandringerne foregår i et hurtigere tempo end hidtil antaget. Klimarådet siger 80 procents reduktion i 2035. Enhedslisten siger 90% i 2035.
Det kræver handling nu! Byrådet må visen vejen ved sætte mere ambitiøse mål. Og sætte langt flere lokale initiativer i gang.
Til klima- og miljøtiltag hører også forbedret biodiversitet, ikke mindst i eksisterende, men også i nyplantede skove, og ved at skabe sammenhængende naturområder.
Det kan for eksempel ske i fremtiden i områder langs Tude Å og Vårby Å og allerede nu ved Kruusesminde nord for Korsør, som kommunen har erhvervet på opfordring og med økonomisk støtte af Den Danske Naturfond, og som et flertal i byrådet, herunder Enhedslisten, heldigvis stemte for.
Der bør også udarbejdes bevarende lokalplaner for alle kommunens bevaringsværdige landsbyer og med vægt på biodiversitet, bygningskultur og landsbymiljø. Det blev i sin tid anbefalet af Vestsjællands amtsråd i slutningen af 1990’erne.
Købstæderne skal også have flere grønne områder, således at klima- og miljøforbedringer og mere biodiversitet bliver en del af hverdagslivet til gavn for mennesker, fugle, insekter og planter. Alt sammen til gavn for fremtiden.
Rent vand – rent drikkevand, rent vand i fjorde og have
Rent drikkevand er en del af vores livskvalitet. Drikkevandet er imidlertid truet af landbrugets og andres brug af pesticider og kvælstof, herunder også nitrat. På grund af Folketingets manglende indgreb over for landbruget er vi nu havnet i den situation, at vi som forbrugere kommer til at betale millioner af kroner via vores vandregning.
Det sker for at landmænd ikke skal sprøjte omkring vandværkernes boringer, men det kan være med til at sikre det rene drikkevand eller i det mindste drikkevand af en kvalitet, som ikke bliver forringet.
Der skal arbejdes på, at den såkaldte grønne trepart fører til en mærkbar forbedring af havmiljøet og tilstanden i vores vandløb. Det skal kombineres med kommunal/offentlig rådgivning til omstilling af landbrug og gartneri til økologi.
Enhedslisten arbejder for omlægning af landbruget og ændret arealanvendelse, hvor klimahensyn har første prioritet. I omlægningen af arealanvendelse og planlægning må kommunen proaktivt beskytte vandmiljø og drikkevand og mindske udledning af kemikalier og kvælstof.
Omlægningen skal ske med transparens, og borgerne skal inddrages. Det kan ske gennem oprettelse af grønne borgerråd, som skal kunne komme med indstillinger til byrådet og have høringsret.
Livet skal tilbage i Agersø Sund og for at forbedre vandkvaliteten i Skælskør Fjord, Skælskør Nor og Korsør Nor, det øvrige kystområde ved Storebælt og i de mange vandløb i kommunen. Slagelse er en stor landbrugskommune med en stor udledning af for eksempel PFAS. Trods et øget fokus på PFAS-stoffer fortsætter landbrugets brug af PFAS-pesticider med at stige.
I perioden fra 1. august 2023 til 31. juli 2024 steg forbruget af pesticider, der indeholder PFAS, til rekordniveau. Slagelse kommune lå på en tredjeplads blandt kommunerne i Region Sjælland. Lokalt blev der indberettet 3,6 tons PFAS. Ja, selv regeringen og Miljøstyrelsen har opdaget problemet og vil gribe ind over for noget af forbruget, men det går for langsomt.
Forureningen af Agersø Sund med olieholdigt spildevand fra den norske olieindustri er en skandale af rang. Folketingets flertal, en række miljøministre og Miljøstyrelsen har i næsten to årtier svigtet. Det gælder desværre også flertallet i Slagelse byråd, som var mere optaget af at varetage industriens interesser end at tage vare på havet, indtil opgaven med at føre tilsyn med virksomheden RGS Nordic/IWS af det samme flertal blev overdraget til Miljøstyrelsen.
I en kommune med 180 kilometer kyststrækning er rent badevand en kvalitet i sig selv. Vi skal gerne kunne spise de få fisk, der kan fanges, og vi skal gerne kunne dyppe tæerne ved stranden uden at tænke på forurening. Det nye byråd må kræve af Folketinget, at forureningen af Agersø Sund med industrispildevand og tungmetaller bringes til ophør.
Reel grøn strøm og varme til borgerne
På energiområdet arbejder Enhedslisten for reel grøn strøm og varme til borgerne. Det langsigtede perspektiv er mere vedvarende energi som erstatning for strøm fra kraftvarmeværker, som er baseret på kul, affald, olie, gas og biomasse. Det kommende byråd bør have en strategi for varmeplanlægningen, så der planlægges med henblik på afvikling af anvendelse af træbiomasse, inklusive halm, i den kollektive varmeforsyning.
Varmepumper og anden grønnere varmeteknologi skal erstatte kollektive anlæg, der anvender fossile brændsler eller biomasse, også gerne individuelle anlæg, der anvender træbiomasse i større omfang.
Energiselskabet Envafors/SK Forsyning har vist vejen med investering i en stor varmepumpe til at sikre udrulningen af fjernvarme i Korsør. Derved erstattes opvarmning fra naturgas eller oliefyr.
Etablering af fjernvarme er ikke ligetil i de byer, hvor der i dag er et naturgasnet. Det har vist sig at være vanskeligt at få etableret fjernvarme i Skælskør og Vemmelev. Det skaber naturligvis usikkerhed hos forbrugerne.
Byrådet bør stille krav til Folketinget om at sikre støtte til den kollektive varmeforsyning, når det er landets officielle politik, at vi skal væk fra de fossile brændsler.
Enhedslisten vil sol og vind. Solvarme bør anvendes til kommunens basisforbrug af varmt vand. Solvarmeanlæg bør opsættes i forbindelse med kommunale bygninger, hvor det er hensigtsmæssigt. Solvarmeanlæg er et udmærket supplement til solcelleanlæggene, som er blevet opsat på kommunale bygninger, og hvor der skal ske en fortsat udbygning
Vi støtter opstilling af flere solcelleanlæg og vindmøller! Og stiller som krav, at det skal ske i et samarbejde med det lokale forsyningsselskab og på en måde, så borgere, lokale foreninger og virksomheder kan blive medejere.
Borgere og lokalsamfund skal ikke blot høre, der skal være en reel deltagelse i planer og beslutninger om klimaprojekter. Og der skal være mærkbare fordele for lokalsamfundet, dér hvor det for eksempel besluttes at opstille solcelleanlæg og vindmøller.
Kommunen bør sikre, at lokalsamfund i højere grad får del i de konkrete fordele ved klimaprojekter, for eksempel gennem støtte til lokale faciliteter som en sportshal, adgang til billig lokal energi eller bidrag til naturgenopretning. Solcelleanlæg skal placeres på arealer, så de ikke generer naboer og landskabsværdier.
Opstilling af havvindmøller. Når Storebæltsselskabet kan opstille vindmøller til havs, så kan Slagelse Kommune også. På den måde kan vi i fællesskab skaffe grøn energi. På den måde vil det også være nemmere for det lokale energiselskab at sikre grøn strøm til forbrugerne med direkte linjer til vindmøllerne.
Kommunen ejer en stor del af bygningsmassen. Enhedslisten vil arbejde for en helhedsorienteret ejendomsstrategi, som bidrager væsentligt mere til den grønne omstilling, så både det eksisterende byggeri og nybyggeri lever op til nye skærpede krav om energieffektivisering og CO2-reduktion i anlægsprojekter og bygninger.
Der skal satses på udvidet energirådgivning til byggeprojekter og stilles krav om den højeste energieffektivitet ved godkendelse af lokalplaner for boligbyggeri. Energitjek af udlejningsejendomme som supplement til den bestående ordning med energitjek til private boliger.
Som kommunen kan kræve nedrivning af misligholdte ejendomme, skal kommunen kunne kræve vedligeholdelse af udlejningsejendomme, så energiudgifterne kan reduceres for lejerne. Desuden kan kommunens udgifter til varmetilskud/varmetillæg til pensionister reduceres, og vedligeholdelsen vil skabe arbejdspladser.
Genanvendelse af erhvervslivets byggematerialer skal have større opmærksomhed. Kommunens lokalplaner skal have mere fokus på bæredygtighed og på mindre klimabelastning.
Grøn, sund og sikker transport
Fremme af pendling med tog for at kunne reducere pendlingen med bil. Biltransporten er et af bidragene til det store CO₂-udslip i vores kommune. Pendlingen med tog kan blandt andet fremmes ved bedre parkeringsforhold ved stationen i Slagelse.
Busserne er i gang med at blive elektrificeret. Det er den rigtige vej at gå, så de fossile busser udfases.
Sikker grøn mobilitet for fodgængere og cyklister. Det skaber vi ved at sikre skoleveje og ved etablere flere cykelstier, så det også bliver attraktivt at pendle til og fra arbejde og uddannelsessteder med videre.
Kommunen har haft en langsigtet plan om et sammenhængende net af cykelstier mellem de tre købstæder: Slagelse, Korsør og Skælskør. Der er anlagt en fin cykelsti op og ned ad Vårby bakke mellem Slagelse og Vemmelev.
Der mangler det sidste stykke vej til Vemmelev og Korsør. Der anlagt fine cykelstier fra Slots Bjergby til Lundforlund og fra Sønderupsønder til Skælskør, men strækningen fra Lundforlund til Sønderupsønder mangler.
Et af de farligste steder for cyklister ud over strækninger på Nykøbing landevej i den nordøstlige del af kommunen er på landevejen gennem Sønderupsønder i den anden ende af kommunen. Den må få allerhøjeste prioritet.
Kommunen har også et hængeparti med en cykelsti på Valbyvej i Slagelse, hvor flertalsgruppen i byrådet flere gange har udskudt projektet, selv om kommunen har lovning på et stort tilskud fra staten. 2026 er sidste chance. Det må ikke glippe.
Hjælp til lokalsamfund og kvarterer i byerne, der ønsker hastighedsnedsættelser og trafikdæmpende tiltag, for eksempel på veje uden fortov og i landsbyer med gennemkørende trafik.
Det er oplagt med hastighedsnedsættelse på strækninger med vejbump, som passer bedre til en lavere hastighed som for eksempel gennem Dalmose og på Næstvedvej i Skælskør.
Kollektiv trafik
Busser er en regional og kommunal opgave, og det er også en del af velfærden, så mennesker uden bil kan deltage aktivt i samfundet, besøge venner og familie og komme på arbejde og til og fra skoler.
Med flere busforbindelser og hyppige afgange sikres en alsidig udvikling af større dele af kommunen. Det har vist sig, at busafgange hver halve time og flere afgange i ydertimerne giver flere passagerer i alt og frem for alt bedre mulighed for at benytte busserne. Det er også en del af velfærden.
Usikkerhed om buslinjerne har præget de senere år. Det er ødelæggende for bosætningen i landsbyerne og på landet og til stor gene for borgerne i berørte kvarterer i byerne.
Enhedslisten arbejder for halvtimesdrift på bussen mellem Slagelse og Dalmose i dagtimerne på hverdage og i næste trin timedrift i weekenderne i stedet for hver anden time.
Der bør også indføres natbusser fredag og lørdag mellem Slagelse og Korsør og mellem Skælskør og Slagelse for at sikre bedre mobilitet og større tryghed i nattelivet, ikke mindst for unge.
Lavere billetpriser, også for flextrafikken, vil være vejen frem for at levere bedre service og for forhindre yderligere vækst i privatbilismen.
Enhedslistens politik er, at det til sidst bliver gratis for borgerne at bruge busserne overalt i kommunen. Vi kan begynde med de kommunale busruter. Det kan andre kommuner finde ud af, for eksempel Ikast-Brande, Fredericia og senest Frederiksberg. Så kan Slagelse kommune også. Kommunens fribusser på udvalgte strækninger har været et skridt på vejen.
Kultur, kunst og fritid
Der er et rigt forenings- og kulturliv med en masse aktiviteter i kommunen, som blandt andet er samlet i Kulturhuset og Kongegaarden i Korsør, Slagelse Musikhus og Slagelse Teater med egnsteater og Vestsjællands Teaterkreds, Det Røde Pakhus, Magasinet og Guldagergård Skælskør.
Dertil kommer et mylder af foreninger for idræts- og fritidsaktiviteter, kunstforeninger, billedskoler og kulturskole (musikskole), musikarrangementer.
Det meste af det af drevet af indsatsen fra frivillige, som er en del af fællesskabet og gør noget for fællesskabet. Det gælder eksempelvis de mange idræts- og kulturforeninger, genbrugsforretninger og uddelingssteder for overskudsmad, som bruges af mange af de borgere, der ikke har råd til madvarerne i supermarkederne. Det meste er selvorganiseret.
Der er behov for samlingssteder for unge. Der er brug for ungdomshuse med plads til deres organisationer, og hvor de kan være uformelt, selvorganiseret eller med støtte fra personale. Der skal være plads til, at de kan spille musik og samles.
Ungdomshuset i Slagelse bør genoplives, for eksempel ved stationen. Projektet med at udnytte den gamle stationsbygning i Skælskør skal understøttes.
Kommunen har biblioteker i de tre købstæder. De lider under at være slået sammen med Borgerservice, og de mangler bøger. Der skal opbygges en ordentlig bogsamling.
Korsørs fremtid
Flertallet i byrådet har uden om Enhedslisten vedtaget en udviklingsplan. Der er en plan for byens struktur, men ikke så stor udvikling i den, for eksempel stort set ingen boligudvikling.
Vi vil godt bidrage med at forsøge at skabe sammenhæng mellem erhvervsudviklingen og kulturen. Korsør har nogle fantastiske arealer ved motorvejen, som er velegnede til logistikhoteller og produktion til hele Danmark, og som ikke er udnyttet nok. Det skal støttes, gerne med en erhvervskonsulent.
Enhedslisten har på landsplan et decideret program for selvstændige og for vækstlaget af iværksættere. Vi ønsker, at det vækstlag skal have bedst mulige vilkår. Opbakning til Glasværkets kontorhotel og til nye projekthoteller.
Små virksomheder med arkitektur, IT, kultur og kunsthåndværk passer fint i byens hjerte, og det er det som vil kunne bære byen fremad.
Derudover opbakning til planen fra skolen med Forberedende Grunduddannelse (FGU) om at tilføre fiskerihavnen nye aktiviteter, så den både bliver fiskeri- og kulturhavn til gavn for fiskerne, den maritime kulturarv og for byen.
Korsør skal finde sit særpræg, for eksempel, træhåndværk, bøger og kunsthåndværk. Det vil sætte byen på banen, men det kræver lokalt sammenhold og tillid til underlige og skæve projekter.
Det er fint med en flådehavn, og der skal arbejdes for, at lokale virksomheder bliver leverandører til den. Det trænger byen til.
Den fredelige lystbådehavn ved siden af skal naturligvis kunne sameksistere med flådehavnen og ikke frygte krav fra Forsvarsministeriet eller NATO om at give plads til modtagelse af tropper fra USA eller tropper fra andre fremmede magter, der skal stationeres på dansk jord.
Ø-politik for Agersø og Omø
Slagelse kommune har faktisk en god ø-politik. Den er blevet til i samarbejde med borgerne, blandt andet gennem ø-udvalget og beboerforeningerne på de to øer. Det er et godt eksempel på, at kvaliteten af kommunens politikudvikling bliver bedre jo mere borgerne inddrages i udarbejdelsen.
Slagelse kommune, både administration, ø-udvalg og borgere, bakker op om politikken og arbejder aktivt på at få den virkeliggjort.
Der er mange lighedspunkter mellem de to øer, men også mange forskelligheder. For eksempel er Agersø langt mere præget af pendling end Omø. Efter Enhedslistens opfattelse er det vigtigt at respektere forskellighederne. Kun på den måde kan ø-politikken realiseres i samarbejde og i respekt for beboerne på øerne.
Færgedrift
Færgerne er øernes puls. Uden færger, intet liv på øerne. Derfor er sikkerhed og ro omkring en stabil og sikker færgedrift vital både for Agersøs og Omøs fortsatte udvikling.
Den usikkerhed, der gennem efterhånden mange år har præget færgedriften, og som desværre ofte har været et resultat af byrådsflertallets egne beslutninger, må ophøre. Der må sikres færgedriften de nødvendige midler.
Agersøfærgen
Der er ikke umiddelbart planer for udskiftning af Agersøfærgen, men det er vigtigt også at arbejde på at nedbringe CO₂-udslippet på denne overfart.
Enhedslisten ser planerne for retrofit af den nuværende Agersøfærge som en mulig midlertidig løsning, der imidlertid nøje bør overvejes i forhold til omkostninger og langsigtet effektivitet. Enhver løsning må sikre, at der fortsat vil være stabil og hyppig færgedrift, der sikrer øens erhverv og bosætning fremover.
Omøfærgen
Sejlplanen bør suppleres med et antal reelle muligheder for ekstrature, også sent om aftenen. Kun på den kan aktiviteter som Omø kulturdage, kapsejladsen og lignende fortsætte med at eksistere og udvikle sig.
Arbejdet med at anskaffe en el-færge skal fortsætte.
Bosætning
Der er efterspørgsel efter lejeboliger. Almene boliger er non-profit, demokratiske og for alle. Enhedslisten mener, der skal gøres en stor indsats for at få bygget almene boliger på Omø og flere almene boliger på Agersø, hvor der under Skælskør Boligselskab er en række almennyttige boliger med en høj belægningsgrad.
Erhverv
Generelt er erhvervene på øerne dårligere stillet end erhverv på Sjælland. For eksempel skal Letkøb på Omø og Købmanden på Agersø betale ekstra for at få varer hjem. På Sjælland får erhvervsdrivende leveret deres varer til døren. Varer til øerne bliver som oftest stillet på Stigsnæs. De gælder også alle andre erhvervsdrivende på øerne, hvad enten det er kroen på Agersø eller Omø Bryghus. Enhedslisten mener, at Slagelse kommune bør arbejde for, at denne forskelsbehandling bliver fjernet.
Erhvervsudviklingen på øerne skal støttes. På Omø gælder det Projekt Lindegården, der kan medvirke til at skabe liv, omsætning og endda arbejdspladser på øen.
Slagelse kommune har i 2025 ydet tilskud til udarbejdelse af en Visionsplan 2045 for Agersø, som igangsættes i efteråret 2025. Det er vigtigt, at kommunen i denne proces lytter aktivt til borgernes ønsker om udvikling på øen.
Offentlig service
Slagelse Kommune kan understøtte udviklingen på øerne på mange måder. F.eks. kan der arbejdes på, at personalet på færgerne i højere grad er bosiddende på øerne som førhen. Det kan gøres gennem gode boliger på øerne til ansatte på færgerne, ligesom der kan gives et løntillæg til personale, der er bosiddende på en af øerne. Denne model kan også anvendes på andre områder af den offentlige service på øerne så som ældrepleje og børnepasning.
Skole og børn
Enhedslisten er glad for byrådets beslutning i 2025 om oprettelsen af et børnehus på Omø. En skole og en fleksibel børnepasning på Omø er vital for den fortsatte bosætning på øen og dermed for øens fremtidsmuligheder.
Ældre
Omø har ”egen” hjemmepleje med personale bosat på øen, men Agersøs ældre bliver betjent / koordineret fra Sjælland, selvom flere fra hjemmeplejen er bosat på øen.
På Agersø har der indtil foråret 2025 været et sundhedshus lejet af Slagelse Kommune. Det gav mulighed for vaccinationer, sårpleje og lager for hjemmeplejen, samt for personalets overnatning i tilfælde af døgnpleje. Enhedslisten vil støtte, at der sikres en permanent løsning for et sundhedshus på Agersø med mulighed for (gen)optræning.
Borgerservice
Har man brug for at få hjælp fra Borgerservice er det en lang rejse, især for ældre, at tage færge og bus for at komme til Skælskør eller Slagelse. Derfor bør Borgerservice komme til øerne nogle gange om måneden.
Kultur og fritid
Der er rigtig meget engagement og aktivitet på de to øer. Der er mange foreninger af vidt forskellig karakter. De ting skal fortsat understøttes.
På Omø gælder det især om fortsat at støtte Forsamlingshuset og Projekt Lindegården, fordi der herigennem kan udvikles flere og nye kulturelle aktiviteter, både for øboere og besøgende. Herunder bør der også på Omø gives støtte til opførelse af en sportshal, som er en del af Lindegårdsprojektet.
Natur og bæredygtighed
Udover øboerne selv er naturen den største ressource på øerne. Derfor skal naturværdierne sikres, udvikles og bevares. Det betyder en restriktiv tilgang til større ændringer i naturen på øerne, herunder større bygningsprojekter der har indflydelse på eller kan skade naturen, aktiv sikring af drikkevandsressourcerne på begge øer, kystsikring, hvor det er relevant, ingen brug af gift og sprøjtemidler på offentlige områder på øerne.
Slagelse kommune skal i det hele taget arbejde for, at der ikke anvendes gift på øerne overhovedet. Det betyder hjælp og understøttelse til overgang til økologisk drift i landbruget samt rådgivning om brug af alternative metoder frem for anvendelse af giftstoffer, også i private haver.










